|
Iz predgovora izdvajamo
Ivica Župan: Na izložbi-ambijentu Oltar Josip Zanki predstavlja se sjajno strukturiranim i precizno razrađenim, ali i poetskim konceptom predstavljanja onoga što - po njegovim iskustvima i uvjerenjima - boravi u zaboravljenim zakucima još nedirnuta velebitskog krajolika, a to uvjerenje komprimira u jasnu, čvrstu i sugestivnu vizualnost. Vodi nas u bajkovite šumske krajolike, mitska mjesta, netaknute i još nenaseljene planinske krajolike strmovitih padina Velebita, u bespuća vilinskog svijeta, gdje sve funkcionira po svome, vlastitom logikom, u predjele u čiju stvarnost on vjeruje, a koju ćemo mi prihvatiti otvorena srca ili s rezervom. Riječ je o svijetu u kojemu je empirijski aspekt suspendiran, gdje su stvarni elementi stilizirani, a realnost dokinuta; pred nama puca bezvremenski krajolik, u čijim arhetipskim prostranstvima gospodari sama priroda, a ne čovjek, gdje stabla ne stradavaju od sjekire nego od starosti, bure ili groma, a u koji moramo misaono duboko zaroniti kako bismo mu pronašli značenje jer je riječ o istraživanju i interpretaciji mističnih i ezoterijskih fenomena. Kao ezoterik, Zanki je sudionik, promatrač i referent priče o trolovima i patuljcima i o njima izvješćuje na osnovi uvida na terenu. Ezoterija - s nama čudnim bićima, pojavama, događajima i afektima - jedan je od Zankijev mentalnih prostora po kojem se uvijek iznova, sve suverenije kreće, zakoračujući svaki put sve dublje, pa je ezoterijsko iskustvo okosnicom i nekih njegovih ranijih istraživanja i eksplikacija. U vizualno atraktivnim crtežima gospodari dojam onostranog, začudnog, mističnog i bajkovitog, podastiru nam prizore nalik onima iz oniričkog krajolika, realne i nadrealne istodobno, uronjene u zaboravljene povijesti i misterije, na granici zbiljskog i mogućeg, jednostavnosti i mira, znanog ili neznanog značenja. Crteži afirmiraju iracionalnost, ono što jesmo ili nismo spremni percipirati, nazočnost i odsutnost, potvrđenost i neprovjerenost i pričaju - o magii naturalis, o drugoj zbilji. Izostaje logocentrična reprezentativnost, šume progovaraju tajnim jezikom simbola jer se njihove poruke ne mogu prenijeti jezikom kojim govorimo. Zanki uranja u šumu u kojoj se ništa ne miče, krećući se među stvarnim stablima simbiotički vezanim za bića koja ih nastanjuju i o njima skrbe i u njih vjeruju. U prvom planu su debla iz kojih se račvaju krošnje iskrivljene velebitskom burom. Raskošne šume dišu osebujnim životom, debla i nepravilne grane staništa su tajnih stanara, bivci su nevidljivih nam bića, bajkovitih stvorenja koja se provlače kroz predaje nomada i planinskih naroda - skrivaju patuljke i trolove, groteskne duhove zemlje i tla - a s njegove kore kao da nam namiguju obješenjačka lica tih lakrdijaša, ali i vodiča i savjetnika koji osluškuju disanje Velebita. Debla bukve i hrasta domicili su trolova, a borovi patuljaka. Stoga je i izgled bukvi - svojevrsnih kumira - neobičan jer - po ezoterijskim učenjima - trolovi žele nastanjivati najveća stabla u šumi, debla su njima ono što su čovjeku katedrale, energija njihovih stanara ekspanzionistička je, napušu se i potom deformiraju i poprimaju čudnovate oblike. U konfiguraciji bukovih i hrastovih stabala redovito se nameće jedna ključna grana, koja pohranjuje i emitira energiju cijelog stabla i ističe mikrolokaciju trolovog staništa, a u formalnom pogledu nosi kompoziciju crteža. Borovi s patuljcima njihova su suprotnost - na velebitskim proplancima rastu u sretnoj simbiozi s travom kosiračom, po ezoterijskoj hijerarhiji bor je bliži čovjeku, energija mu je skromnija, ali pozitivnija, zahvaljujući čemu borovi zadržavaju elegantnije oblike. Zanki se i ovom prigodom potvrđuje kao autor koji uspješno i na plastički atraktivan način operira s pojavnostima iskustava i predstavljanjima vidljivih i nevidljivih posljedica iskustva i iskustvenosti.
Životopis
Josip Zanki rođen je 14. ožujka 1969. godine u Zadru. Odrastao je u selu Privlaka, sjeverozapadno od Zadra, u ribarsko-zemljoradničkoj obitelji. Srednju školu Juraj Baraković završio je 1987. godine u Zadru. Na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi profesora Miroslava Šuteja, diplomirao je 1994. godine s temom iz teorije Misticizam u umjetničkoj praksi J. Beuysa, i eksperimentalnim grafičkim ciklusom Machine nuove remakeom na istraživanja renesansnog znanstvenika Fausta Vrančića. Vrlo rano se počeo baviti arheološkim iskopavanjima te posjeduje kolekciju od 200 predmeta iz razdoblja prahistorije, antike i srednjeg vijeka Josip Zanki javno djeluje od 1986. godine na područjima grafike, video arta, instalacije i performancea. Do sada je izlagao na više od 200 grupnih i 50 samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Od umjetničkih projekata najznačajniji mu je performans "Mirila", koji je izveden u Bologni - kustosi Gino Giannuzzi i Fabio Cavalucci, Trstu - Trieste contemporanea, kustosi Giuliana Carbi i Franco Jesurum i Bostonu-Mobius, kustos Jed Speare. 2008. godine je sudjelovao u radionici "Haimat" realiziran u produkciji Fondazione M. Pisttoleto-Citta del arte i Nexta Graz (s kojima stalno surađuje). Iste godine predstavljao je Republiku Hrvatsku na Biennalu u Kairu-Egipat. Objavio je više pjesničko-grafičkih mapa od kojih se posebno ističe "Sedam posljednjih Kristovih riječi" (zajedno sa Lukom Paljetkom). Godine 2005. izdavačka kuća "Profil" objavila je monografiju "Grafike i crteži" o njegovom radu. Autori tekstova su Slaven Marko Perović i Rujana Jeger. Od 1999. do 2002. godine vodio je Umjetničku radionicu "Planine" a od 2007. godine vodi umjetničku radionicu "Dolazak u baštinu". Obje radionice problematiziraju nasljeđe prvog hrvatskog romana "Planine" u kontekstu suvremene umjetničke prakse. O radu Josipa Zankija pisali su: Tonko Maroević, Darko Schneider, Đuro Vanđura, Duško Kečkemet, Ana Dević, Antonija Majača, Vesna Križić, Nikola Albaneže, Sanja Cvetnić, Ivica Župan... Za svoj rad na području grafike i eksperimentalnog filma više je puta nagrađivan: 1988. - Nagrada za najbolji eksperimentalni film, Filmski festival Mala Pula, Pula, 1993. - Nagrada Oktavijan za najbolji animirani film, Dani hrvatskog filma, Zagreb, 1994. - Posebna pohvala Akademije likovnih umjetnosti, Zagreb, 2003. - Nagrada za Ex libris-Ex libris, Rijeka, 2006. - Nagrada Ministarstva kulture RH-Trijenale grafike-Gliptoteka HAZU, Zagreb. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika od 1997. godine. Predsjednik je Hrvatskog društva likovnih umjetnika od prosinca 2007. godine. Član je Vijeća za likovnu umjetnost Ministarstva kulture RH. Živi i radi u Zagrebu.
Važnije skupne izložbe: 1991. - Guernica croatica - Arengario, Milano 1992. - Bienale slovenske grafike-Grad Otočec, Muzej Novo mesto 1993. - Salon sakralne umjetnosti-Gospa od zdravlja, Split 1993. - Ledeno doba-MM Centar, Zagreb 1993. - Biennale mladih Mediterana - Moderna galerija, Rijeka 1993. - Zagrebački salon - MGC, Zagreb 1994. - Zagrebačka izložba grafike - Umjetnički paviljon, Zagreb 1994. - Slike prostora- Tvrđava Gripe,Split 1995. - Trace di grafica Croata- Galleria d arte contemporanea, Torre Pellice 1995. - Zagrebački salon - MGC, Zagreb 1996. - New concept - Kula Lotršćak, Zagreb 1996. - Salon mladih - Dom HDLU, Zagreb 1996. - Triennale crteža - Kabinet grafike HAZU, Zagreb 1997. - U klasi prof. Šuteja - Galerija SC, Zagreb 1997. - Triennale grafike - Moderna galerija, Zagreb 1997. - Hrvatski umjetnici u borbi protiv leukemije-Zadar, Zagreb, New York 1997. - Artefactum repetere- Galerija gradska, Zagreb 1998. - Zagrebački salon - Klovićevi dvori - Zagreb 1998. - Zadar art-Dvorac Burgau, Burgau 1998. - Salon mladih - Dom HDLU, Zagreb 1999. - Ex libris-Rijeka, Strasbourg 1999. - Nedjelja na selu- MM centar Palach, Rijeka 2000. - Triennale grafike - Umjetnički paviljon, Zagreb 2001. - Manulera-Ludiialydis, Milano 2001. - Mutamenti/inganni - Scardavilla – Forli, Italija 2001. - Prokopavanje kanala (zajednički projekt Mobius Boston i HDLU Zadar), Zadar 2001. - Lion grand prix - Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb 2001. - Zagrebački salon - Dom HDLU - Zagreb 2002. - Calendar, Studio Tomasseo, Trst-Italija 2002. - Superdownload, Mittelfest, Cividale-Italija 2002. - Digging the channel-Mobius centar for experimental art, Boston-USA 2002. - Zbirka Biškupić – Klovićevi dvori, Zagreb 2003. - Air art, Zračna luka Zagreb 2003. - Trienale grafike, Umjetnički paviljon, Zagreb 2003. - Visura aperta, Momjan 2003. - Novi fragmenti - Gliptoteka HAZU, Zagreb 2003. - Ex libris - Rijeka 2004. - Cite international des arts - Paris 2004. - Pilot 04 - Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb 2004. - Erben - eroberen - Inovation park, Graz 2004. - Grafička mapa grupe autora- Kabinet grafike HAZU, Zagreb 2005. - Suvremeni hrvatski crtež, Aman, Kairo, Hong Kong, Ljubljana, Beč 2005. - Mozartu u spomen, KD Lisinski, Zagreb-Juraj Šporer, Opatija 2005. - Erotika u hrvatskoj umjetnosti - Gradska galerija Striegl, Sisak 2006. - Trijenale grafike, Gliptoteka HAZU, Zagreb 2006. - Goya i prijatelji- Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb 2006. - Wegstrecken: Standpunkte-Arten des Bewegens, St. Lambrecht 2006. - Opatovina-Arheološki muzej, Zagreb 2007. - Dolazak u baštinu – Barokna kuća Galerija Višeslav, Nin 2007. - Uskrs- Galerija Vladimir Filakovac, Zagreb 2007. - Umjetnošću do prihvaćanja, Muzej Mimara, Zagreb 2007. - Suvremena hrvatska umjetnost- Lighthouse gallery, Jaffa- Izrael 2007. - HPB grand prix-Dom HDLU,Zagreb 2008. - Trijenale crteža- Gliptoteka HAZU, Zagreb 2008. - Bienale ilustracije- Klovićevi dvori, Zagreb 2008. - Suvremena hrvatska umjetnost, Rabat- Maroko 2008. - Zagrebi ekofestival, Zagreb 2008. - Heimat-As Tide, Graz 2008. - HPB Grand prix, Dom HDLU, Zagreb 2008. - Zbirka Bože Biškupića, Stara gradska vijećnica, Split 2008. - 11 th Cairo biennale, Horizon one gallery, Cairo - Egypt 2009. - Trienale grafike, Dom HDLU, Zagreb
Važnije samostalne izložbe 1993. - Galerija mala, Zagreb 1994. - MGC Fortezza, Zagreb 1995-1996. -"Slavonija" - Muzej Požege, Požega - Muzej Nove Gradiške, Nova Gradiška - Dvorac Pejačević, Našice - Muzej Vinkovaca, Vinkovci-Galerija likovnih umjetnosti, Osjek 1998. - Galerija Gradec - Zagreb 1998. - Museum of eastern and western art - Odessa 1999. - Galerija 36 – Kiev 1999. - Palača Sponza, Dubrovnik 1999. - Kartaški dug (s Vladimirom Dodigom Trokutom) - Galerija gradska, Zagreb 2000. - Enciklopedija mrtvih (s Bojanom Gagićem) - Galerija "Miroslav Kraljević" - Zagreb 2001. - Manulera (s Bojanom Gagićem) Ludiialydis, Milano 2001. - Mirila (performans s Bojanom Gagićem), Galeria Neon, Bologna - Studio Tomasseo, Trst 2002. - Mirila, Muzej Mimara, Zagreb-Gradska loža, Zadar 2002. - Institut Sztuki, Krakow 2003. - Studio Tomasseo, Trst 2004. - Galerie sur Cour, Paris 2004. - Violin factory, London 2005. - Galerija Višeslav, Nin 2006. - Galerija Zilik, Karlovac 2006. - Violin factory, London 2007. - Galerija OK (s Igorom Konjušakom), Rijeka 2007. - Chopor horda, Pečuh 2007. - Violin factory, London 2008. - Galerija Kosača, Mostar 2008. - Galerija Prica, Samobor 2009. - Galerija Canvas, Zagreb
Grafičke mape 1996. - "Compsso" - predgovor D. Schneider - Vlastita naklada, Zadar 1997. - "E.Smira" - priča S. M. Perovića, Matica hrvatska, Nin 1999. - "Split" - predgovor D. Kečkemet - Brevijar, Split 1999. - "Salamander" - audio CD s glazbom R.Glavurtića, predgovor S. M. Perovića - Vlastita naklada, Zagreb 2002. - "Požega" - predgovor S. M. Perovića - grad Požega, Požega 2002. - "Sedam posljednjih Kristovih riječi" - pjesme L. Paljetka, predgovor T. Maroevića - Edicija Biškupić, Zagreb 2003. - "Firentinska igra" - pripovjetke R. Bacalje, predgovor S. Cvetnić - NSK, Zagreb 2006. - "Bespredmetnost" - zajedno s Igorom Konjušakom, predgovor Ive Koerbler - NSK, Zagreb Objavljene knjige 1996. - "Compsso" - zajedno s D. Schneiderom - Vlastita naklada, Zadar 2002. - "Mirila" - Muzej Mimara 2005. - "Grafike i crteži" (monografija) -Profil, Zagreb 2009. - "Mirila-performance" (u pripremi) -Fraktura, Zaprešić
Rezidencijalni programi: 2004. - Studijski boravak u Cite international des arts, Paris, ožujak - travanj 2006. - ZILIK - Voditelj grafičke radionice, Karlovac, siječanj 2005, 2006. - Radionica i rezidencija u sklopu projekta "- Wegstrecken: Standpunkte - Arten des Bewegens, St. Lambrecht, Austrija" - listopad 2005 travanj i lipanj 2006 2008. - Radionica i rezidencija u sklopu projekta "Heimat" (As tide), u suradnji sa Fondazione Pistoleto, Graz, Austrija, listopad
Scenografije: 2006. - Vjetar u borovima, HNK Rijeka, režija Nenad Glavan
|
|