arhiva godina 2008. godina 2009. godina 2010. godina 2011. godina 2012. godina 2013. godina 2014. godina 2015. godina 2016. spacer prethodna slijedeća home
Galerija Rigo
spacer
2007.
2006.
2005.
2004.
2003.
2002.
2001.
2000.
1999.
1998.
1997.
1996.
1995.
spacer Andy Warhol
Noam Chomsky
Goran Trbuljak
Nikša Gligo, Heiko Daxl, Ingeborg Fülepp
Nelio Sonego
Tomislav Brajnović
Almir Mavignier
Vladimír Birgus


spacer
1 2 
spacer
Goran Trbuljak
Sljedeća izložba - će bit bolja
detalj s izložbe u Galeriji Rigo, 29. IV. 2005.
Goran Trbuljak, Sljedeća izložba - će bit bolja
29. IV. 2005.
spacer
spacer
Iz života u umjetnost, iz umjetnosti u život
Uz ime i prezime, ali i osobnost Gorana Trbuljaka (odnosno, ono što se inače podrazumijeva pod zlorabljenom sintagmom "lik i djelo") ponajviše vezujem dva teško objašnjiva pojma: umjetnost i čistoću. Ili, još izravnije, razrješavanje enigme tko je umjetnik i što je umjetničko djelo.
Upravo stoga pokušaj pisanja o najnovijim radovima Gorana Trbuljaka (nedugo nakon što sam dovršio monografiju o četrdesetgodišnjici zagrebačke Galerije Studentskog centra gdje je Trbuljak po prvi puta izlagao) predstavlja mi i zadovoljstvo i izazov. Nameće se zaključak nagoviješten uvodnom rečenicom: i u četvrtom desetljeću svoje prorijeđene, ali krajnje dosljedne galerijske prakse, Trbuljak je u potpunosti ostao vjeran svojim nastupnim umjetničkim nakanama i nagnućima. No pritom, usprkos radikalnosti, Trbuljakovi radovi nisu postali repetitivni ili predvidljivi, što svjedoči kako je riječ o, uz Borisa Bućana, najznačajnijem hrvatskom umjetniku 70-ih.
Pri spomenu Trbuljaka najčešće se navodi njegov status "pionira konceptualne umjetnosti" (iako se o tome trenutačno vodi ružna i bespotrebna polemika), pri čemu se ispušta iz vida njegova još bitnija odlika: da je opstao kao konceptualac iako se dokazao kao vrhunski profesionalac u nekoliko oblika medijske "primijenjene" umjetnosti. Kao grafički urednik "Poleta" i kao filmski snimatelj, počevši od Tadićeva "Ritma zločina" do sadašnjeg angažmana u televizijskom serijalu "Villa Maria", koji je bio i neposredni poticaj za ovu izložbu, Trbuljak je izborio neupitno istaknuto mjesto u prošlostoljetnom pregledu antologijskih dometa unutar tog segmenta umjetničkog stvaralaštva.
U serijalu "Villa Maria", zbog brojnih scena u interijerima, za potrebe filmske kamere usječene su rupe u pregradnim knauf pločama koje su u izmijenjenim rakursima "prekrivene" štafelajnim slikama istaknutih hrvatskih umjetnika, kao naznakom imovnog stanja i povlaštenog društvenog statusa protagonista serijala. Tipično za Trbuljakove radove iz druge polovice 70-ih i kasnijeg datuma, ove "izrezane" ploče svojom materijalnom pojavnošću mogu asocirati na enformel ili na tzv. primarno i analitičko slikarstvo, dok na konceptualnoj razini posjeduju dvojakost podloge i "zamjenske" slike. Možda bi se čak i cjelokupni Trbuljakov opus s pravom mogao opisati kao sustavno istraživanje primarnog i analitičkog konceptualizma. Izdvajanje knauf ploča iz trivijalnog okvira scenografije "Ville Marije" i njihovo izmještanje unutar galerijskog prostora još je jedna maštovita Trbuljakova umjetnička gesta u tradiciji Duchampovih "ready madea", s napomenom da je i ovog puta građu za svoje umjetničke istupe dosljedno, ali i duhovito, tražio unutar vlastitog životnog iskustva.
Premda Trbuljak ni ovoga puta ne pokušava pokazati ništa "novo i originalno", ipak ni kao snimatelj "Ville Marije" ne odustaje od konceptualističkog pogleda na svijet, prepoznajući "materijal" za umjetnost u okružju koje baš i nema mnogo dodirnih točaka s uobičajenom predodžbom o umjetničkoj vrijednosti. U krajnjoj liniji, ova se izložba može shvatiti i kao još jedan dokaz neoborive tvrdnje kako kvaliteta umjetničkog djela izravno ovisi o umjetničkom postupku i vrsnoći umjetnika, neovisno o odabranom motivu i materijalu.
Darko Glavan
 
spacer
spacer
Copyright © Galerija Rigo, 2007-2024. | design by Studio Cuculić | developed by STO2